tisdag 15 maj 2018

Kulturkollos veckoutmaning: En kunglig personlighet

Vi ska berätta om en kunglig personlighet, någon vi gillar eller avskyr eller vill veta mer om. Det kan handla om någon nu levande, död sedan länge eller fiktiv person. 


Jag gissar att jag inte kommer vara den enda som tar upp The Crown. Läs gärna hela min recension av första säsongen här. Jag har börjat se säsong 2 men livet har kommit emellan och nu var det ett tag sedan jag hade tid att titta men jag kommer absolut fullfölja även denna andra säsongen. Den känns mörkare, ogenomtränglig. 

Hela serien är oerhört visuell med otroliga kläder, miljöer och scener och jag fullkomligt avgudar John Lithgow som premiärminister Winston Churchill. Det är en serie som inte väjer för det svåra, som vågar visa den döende kungen och hans plågor, men där det allra mesta faktiskt utspelar sig i skådespelarnas ögon och ansikten. Väldigt, väldigt vackert. Men det är samtidigt en serie som på ett obehagligt sätt belyser hur det engelska kungahuset är likt en enorm kvarn som stadigt finfördelar allt och alla i traditionen och pliktens namn. Det gick inte många timmar efter kungens död innan Elisabeth blev tillsagd att svälja sina känslor och bita ihop, för rikets skull. Sakta men säkert har hon under årens lopp sedan förvandlats till själva sinnebilden av pliktkänsla. Allvarligt, finns det någon stelare tant? The Crown är en serie att bli fruktansvärt arg på, men också en resa till en tid som inte längre finns, på både gott och ont, och jag har fullkomligen drunknat i de tio avsnitten den den senaste veckan. 




Vanessa Kirby som prinsessan Margaret i The Crown.


Sedan en fiktiv kunglighet. Arvid är kung mot sin vilja, han glider runt under sömnlösa nätter och funderar på sin tillvaro men det är först när han får träffa strykpojken Helge som saker börjar falla på plats. För det kan vara svårt att hantera att en helt annan människa får ta de spöstraff man själv skulle ha haft om man bara inte var kunglig. Det är medeltid och Arvid har en dvärg och senare även en fru. Själv är han så sorgsen och grubblande att man som läsare knappt vet var man ska ta vägen! Jag läste den här boken som barn och minns den som i ett skimmer, det var ett exemplar som mamma själv hade haft som liten och det var oklanderligt skött. Omslaget var som nytt trots att det var trettiofem år gammalt. Men jag vet inte om jag skulle våga läsa om boken som vuxen, för jag gillar min bild av I klockornas tid. Det är långt ifrån alla älskade barndomsklassiker som håller för en omläsning.



10 kommentarer:

  1. de engelska serierna och filmerna är bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många engelska serier och filmer är riktigt bra!

      Radera
  2. Tack för att du är med i veckans utmaning. The Crown är verkligen bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv. The Crown är fantastiskt bra! Påkostat och med suveräna skådespelare.

      Radera
  3. Jag har aldrig hört talas om I klockornas tid förut. Den låter väldigt rolig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den kom som nyutgåva på Modernista för inte så länge sedan, men är inte ett av Gripes mest kända verk.

      Radera
  4. Maria Gripes bok, å den tyckte jag om. Jag skulle inte våga läsa om den. Vuxna ögon läser annorlunda. The Crown, mm, bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var så jag kände också. Misstänker att min bild av I klockornas tid kommer ändras om jag läser om nu. Även om jag väldigt gärna skulle vilja!

      Radera
  5. Efter att ha läst en bok om Elizabeth är jag väldigt nyfiken på The Crown

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon har inte haft det lätt, den kvinnan! Men hon har ändå förvandlats till Den Stora Symbolen för det brittiska kungahuset, på både gott och ont. Somligt av det hon ifrågasatte som ung och ogillade, utövade hon själv senare på familjemedlemmar.

      Radera