måndag 26 mars 2018

Pestens år, Döden i Stockholm 1710 - Magnus Västerbro

I juni 1710 seglar skeppet Stäkesund in i Stockholms yttre skärgård. Det har rest från Pernau, en bit land i Baltikum som tillhör Sverige men som håller på att förloras i det pågående kriget. Alla inkommande skepp ska sättas i karantän och så görs även med Stäkesund men sedan är det något som går mycket fel. På okänt sätt lyckas kaptenen smita igenom karantänen och går i land i Erstaviken för att äta middag och senare under kvällen faller han ner död. En av de dödligaste sjukdomarna någonsin har åter kommit till Stockholm och Sverige. Under sommaren och hösten sprids pesten, först ganska långsamt, men slutligen fortare och fortare och när allt är över har nästan halva stadens befolkning gått åt. Liken ligger kvarlämnade i sina sängar och på gatorna, massgravarna fylls till bredden och en obönhörlig lukt av död sprider sig över de tättbebyggda områdena. Detta är ingen skönlitterär bok men många gånger känns det som en sådan ändå, för den beskriver verkliga och namngivna personer som faktiskt genomlevde, eller dog i, pestens härjningar för trehundra år sedan. Speciellt intressant är hur vi människor beter oss i krissituationer som denna för i grunden är vi samma människa nu som då; förmodligen skulle exakt samma försvarsmekanismer sätta in om en svår och obotlig sjukdom började sprida sig bland oss. Pestens år fick mig att ligga vaken till sent om natten och väcka min sambo med "oemotståndliga" fakta om pesten och dess härjningar. Otäck bok. Underbar bok.




5 kommentarer:

  1. Hej! så otroligt roligt att du tyckte om min bok! Och att du inte lät dig hindras av att den var så mörk och dyster... :-)
    Jag har själv inte läst "1793" än, men det måste jag ju göra nu, när du rekommenderar den så starkt!
    Allt gott
    Magnus Västerbro
    https://www.facebook.com/vasterbro/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju en förkärlek för just mörkt och dystert. :-) I litteraturform kan det vara oslagbart. Tack för en jättefin bok!

      Du måste absolut läsa 1793!

      Radera
    2. Tack själv, som sagt - underbart att boken når ut!

      Radera
  2. Känner igen mig i det du skrev om "oemotståndlig" fakta om pesten. Min stackars man fick stå ut med alla möjliga saker jag hade lärt mig efter att ha läst Dick Harrissons bok "Stora Döden", sjukt bra om du vill läsa mer om Pesten!
    Jag måste uppenbarligen läsa "Pestens år", för den verkar vara precis i min smak. Detsamma med 1793 som nämnts.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, vad skönt att höra att jag inte är ensam om det där med att pina familjen med fakta om sådant.

      Jag ska absolut kolla upp Dick Harrisons Bok "Stora döden", det låter onekligen som något för mig. Varmt tack för tipset!

      Radera