tisdag 15 november 2016

Kulturkollos veckoutmaning: Ett stort mysterium

Mord. Det är lite lustigt att vi är så fascinerade och gjort underhållningsindustri av det mest brutala brottet. Jag är kluven till frossandet i de verkliga fallen men kan ibland ändå inte låta bli. Människan är ett väldigt nyfiket däggdjur. Av de verkliga fallen som ännu inte blivit lösta så är morden på Olof Palme och Catrine da Costa extra intressanta för mig, det är två fall som präglade min uppväxt och som man kunde följa i tidningarna. Det första rörde Sveriges statsminister och det andra en kvinna som befann sig längst ner på samhällets botten. Om man flyttar sig över Atlanten så kan man läsa och se dokumentärer om två oerhört uppmärksammade riktiga mordfall där det fortfarande är osäkert vem eller vilka som faktiskt begick morden men där de dömda blivit ofrivilliga kändisar: Making a Murderer och historien om West Memphis Three




På den fiktiva och därmed mycket enklare sidan rekommenderar jag starkt tv-serien The Fall där otroliga Gillian Anderson jagar seriemördare i Belfast. Det finns tre säsonger på Netflix (var annars) och till helgen kommer jag att skriva ett eget inlägg om det under rubriken TV-serielördag!

7 kommentarer:

  1. De verkliga brotten är förstås de allra obehagligaste, men också de som är svårast att hålla sig borta från, en vill ju förstå... Ibland blir det ju att en ser och sen önskar att ha det osett, lite så är det för mig och WM3-filmerna. Jag är jätteglad att jag sett dem som samhällsdokument, men vissa bilder (bilder från brottsplatsen osv) och det sorgliga eländet i att det aldrig blir bra även om de släpptes önskar jag att jag inte bar med mig. Men ibland måste jobbiga saker ses för att de är just jobbiga och för att en ska lära sig något om världen och sig själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just de dokumentärerna är så djupt obehagliga på många olika plan att jag ofta har svårt att hantera dem. Jag måste befinns mig på en bra plats i övrigt för att kunna se utan att gå under. Det börjar med bilderna från brottsplatsen, de döda pojkarna, föräldrarna som faller ihop och isär när de får veta att deras barn är döda. Outhärdligt. Men som du säger, viktigt! För offren och för de felaktigt anklagade och dömda.

      Radera
  2. I artikeln Efterlyst pekade ut friad ännu en gång uttalar sig en av de män som misstänkts under åren.

    SvaraRadera
  3. http://www.nyhetsverket.se/nyhet/995/Efterlyst-pekade-ut-friad-%C3%A4nnu-en-g%C3%A5ng
    Solna43

    SvaraRadera
  4. Antagligen är Catrines kompis oskyldig.
    Lawn

    SvaraRadera