torsdag 12 maj 2016

När man glömmer boken på fel ställe

Var mitt uppe i Siri Pettersens underbara tredje del av Korpringarna när jag glömde den hemma hos pojkvännen. Vad göra? Man kan inte åka till jobbet utan något att läsa, så jag plockade fram en hyllvärmare. Vilket val jag gjorde! Johannes Anyuru har skrivit något helt fantastiskt, språket är så mjukt och följsamt att man knappt märker våldet, sorgen och skräcken förrän man står knähögt i det och då är det för sent att återvända. Tror jag måste avsluta den här innan jag fortsätter med Kraften.





5 kommentarer:

  1. duktig man från Hisingen, bra diktsamlingar har han också skrivit.

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Underbart duktig författare! Absolut gehör vad gäller språkkänslan. Måste varit roligt att höra honom läsa sina egna texter.

      Radera
  3. Det är så härligt när man börjar med en riktig hyllvärmare och inser att men herregud varför har jag inte läst den här tidigare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt härligt! Som att hitta pengar i en undanhängd jacka. :-)

      Radera