måndag 9 februari 2015

Half bad - Ondskans son, av Sally Green

Åh, vad jag gillar det här! Det är den osannolika kombinationen av en bok om häxor som konstigt nog ändå inte handlar så mycket om häxor. Svårförklarat är bara början. Huvudpersonen Nathan är ett halvblod som lever i en värld med vita häxor, hans mamma är död och pappan på flykt efter ett stort antal mord. För att myndigheterna ska kunna hålla koll på honom innan han får sina krafter vid sjutton års ålder så kallas han till årliga kontroller och utsätts för plågsamma tester. Han blir kär i Annalise och har en älskad bror men mycket snart tvingas han ta hand om sig själv, på flykt undan de som borde vara de goda.

Nu förstår jag Kate Atkinsons blurb på baksidan av boken mycket bättre, att detta är en bok om häxor utan en enda uggla eller några runda glasögon. De magiska lever med icke-magiska, man får inga lektioner i trollformler och umgås inte med drakar. Men ändå genomsyras hela berättelsen av magin. Det är riktigt snyggt gjort. Jag har bara ett problem med Half Bad och det är detsamma som jag hade med Maze Runner I vansinnets öken, nämligen att de prövningar som huvudpersonen utsätts för ofta(st) är ren tortyr och att det i längden blir oerhört plågsamt att läsa om. Jag anar en trend i övernaturliga böcker för ungdomar och drar öronen åt mig. I övrigt så ser jag fram emot bok två i den här serien.

Stort tack till Semic förlag för recensionsexemplaret!

4 kommentarer:

  1. Kan inte bestämma mig om jag vill läsa denna eller inte... hmm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag visste inte vad jag hade att vänta mig så jag tror att mina låga förväntningar var positiva här. Förutom våldet så gillade jag skarpt!

      Radera
  2. Jag har så hört så blandat om den så jag vet inte om jag är nyfiken eller inte! Förvirrad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår att du känner dig förvirrad angående den här boken! Tror jag är glad att jag inte hade några förväntningar alls innan jag började läsa.

      Radera