lördag 24 januari 2015

Väggen i nyutgåva

Jag hade helt missat att bokförlaget Thorén & Lindskog har släppt en nyutgåva av Marlen Haushofers obeskrivligt fantastiska bok Väggen, men när jag i ett annat ärende gick in på Akademibokhandeln sist så stod den där. Efterlängtat räcker inte för att beskriva känslan. Det kan vara en av de bästa böckerna jag någonsin läst, definitivt en av de mest drabbande och förlamande. Den nya utgåvan är dessutom riktigt jäkla snygg! Läs! Det är en order.

Det har ofta sagts att den som har läst Marlen Haushofers Väggen aldrig mer blir densamma och att det är en bok man bär med sig resten av livet. Väggen är otvetydigt en modern klassiker och har inspirerat många författare och konstnärer. Boken har också nyligen filmats.
En kvinna följer med sin kusin och hennes man till deras jaktstuga i bergen. När hon går och lägger sig första kvällen är hon ensam i huset och när hon vaknar dagen efter är hon fortfarande ensam. Hon bestämmer sig för att gå ut och leta efter sina släktingar och styr stegen mot värdshuset i närmaste by. Men på vägen dit går hon rakt in i en genomskinlig vägg, och kommer inte vidare. På andra sidan väggen är alla varelser, både djur och människor, döda.

Läs även gärna Fiktiviteters fina recension.

 

7 kommentarer:

  1. Nu är du den andra som tokhyllar den här boken, så jag känner att jag behöver läsa den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag absolut att du ska! För den är på riktigt jättebra. :-)

      Radera
  2. Har den på min att-läsa-lista, men funderar på om jag borde köpa eller låna på biblioteket...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara du läser den! Utgåvan är väldigt fin men alla böcker kan inte köpas.

      Radera
  3. Vi pratade om den på kulturkollo också. Där finns mycket att diskutera!

    SvaraRadera
  4. http://www.kulturkollo.se/2014/11/21/kulturkollo-konfererar-om-vaggen/

    SvaraRadera