onsdag 3 december 2014

Not That Kind of Girl, av Lena Dunham


Lena Dunhams självbiografiska bok har lockat mig länge, jag har klämt och känt på den varje gång jag passerat Pocketshop de senaste gångerna. Skaparen bakom tv-serien Girls berättar om sin uppväxt och sitt liv under rubrikerna Kärlek & sex, Kropp, Vänskap, Jobb och Det stora hela. Många gånger är det ganska exakt som Girls med sina pinsamma situationer och tragikomiska händelser. Ibland, men inte på det sätt som jag förväntat mig, så är det roligt. Skrattet liksom fastnar i halsen. Historierna om hur hon provat sig fram med sin sexualitet är fantastiska, jag hoppas verkligen att många unga kvinnor läser detta och får aha-upplevelser. Allt det där vi gör bara för att, det vi gör för att vi tror att vi borde och viktigast av allt: det vi börjar och sluta göra för ingen annan än vår egen skull.

Det är något för spretigt för mig, bokens kategorier hänger inte ihop utan flyter in i varandra och på samma sätt flyttas man fram och tillbaka i tiden. Mot slutet skumläser jag en hel del. Men de bra partierna är inte bara bra utan väldigt bra. Och Dunhams föräldrar är mina absoluta favoriter, alla historier om dem slukar jag utan att missa ett enda ord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar