tisdag 26 augusti 2014

Stockholms undergång, av Skrivarkollektivet Fruktan

Skrivarkollektivet Fruktan har släppt en antologi med skräcknoveller där den gemensamma nämnaren är huvudstadens undergång. Stockholm drabbas av virus, smittor, demoner, vampyrer och konstiga väderfenomen. Just alla olika epidemier blir lite för många, till slut blandar jag ihop dem, men i övrigt så har jag mestadels positiva saker att säga om den här boken. Det var länge sedan jag läste en antologi med sådan hög nivå och det kittlar lite extra att läsa om skräck i så bekanta miljöer. Redan på första sidan kör man på Väg 73, Nynäsvägen, som är den väg som leder hem till mig och efter det följer en frossa i bekanta stockholmsmiljöer i form av exempelvis Kaknästornet, Södermalm och Kungens kurva. Några av de noveller som sticker ut extra är exempelvis Boel Bermanns De vita som blir förlamande mestadels på grund av hur sorglig den är. Annars gillade jag Öde land av Christian Enberg med sina zombieliknande monster, då det är en av mina stora mardrömmar. Allra bäst är avslutningsnovellen Fem timmar som är skriven av Anders Fager. Stockholm får just fem timmar att förbereda sig på ett meteoritnedslag och människornas flykt alternativt kapitulation är hjärtskärande. Den berättelsen satte djupa spår i mig. Jag hoppas på många fler läskiga historier från de här författarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar