fredag 20 september 2013

Expeditionen. Min kärlekshistoria, av Bea Uusma



Detta är en bok om en fantastisk och underbar besatthet, författaren Bea Uusmas och delvis min egen. Jag har funderat mycket på hur jag ska kunna förmedla detta vidare så att även du, som läser min recension, känner att du måste läsa Expeditionen. Om jag kunde så skulle jag ge ett exemplar till alla jag känner. Jag har läst högt ur boken, pratat om den med alla som haft (o)turen att fråga vad jag läser och använt min pojkvän som bokstöd (det är en rejäl bit det här).

För inte så länge sedan läste jag en intervju med författaren Bea Uusma i DN och gick sedan raka vägen in på Adlibris för att beställa boken hon så passionerat berättade om, boken hon arbetat på så länge. När den sedan damp ner hemma hos mig så tänkte jag spara den till helgen men bara ett dygn senare var den utläst. Jag släpade den fram och tillbaka till jobbet, läste den på rasterna och kämpade för att hålla den uppslagen i ena handen medan jag lagade mat på kvällen. Andrée-expeditionen var en fascination redan i tonåren när jag plöjde böcker om ämnet och det var och är väl något med mysteriet, det dolda, som nu blommade ut igen. 

S.A. Andrée, Nils Strindberg och Knut Frænkel kryper under huden inte bara på Uusma utan även på mig. Hur kunde dessa oerfarna och in till dumhet kaxiga män få för sig att åka luftballong till Nordpolen? De hade långt ifrån lämpliga kläder, släpade med sig totalt onödiga saker medan de lämnade de viktiga och hade ingen som helst kunskap om eller respekt för den arktiska naturen. De gav sig ut i en vildmark de inte visste något om, en vildmark som snabbt slukade dem. De dog med den ena släden helt ouppackad enbart tre dagar efter att de stigit i land på Vitön. Maten skulle ha räckt över vintern, de hade vapen och ammunition men ändå gick de under. Varför? Trettio år senare hittades kropparna av en slump och sedan dess har en gissningslek pågått om varför allt gick så snett så fort. Det har handlat om olika former av förgiftning, köld och sjukdomar.

Här framställer Uusma vad hon samlat ihop, samtal med experter, hennes egna resor till området. Det är fantastiska bilder, kartor och tabeller. Vad du än gör, skaffa inte versionen med enbart text! För Expeditionen släpps i två olika varianter, se till att du köper den illustrerade utgåvan. Det är värt det. Jag kan inte riktigt minnas när jag senast slukade en bok på det här sättet och om jag satte betyg så skulle den få det absolut högsta. Detta är en riktig pärla som jag kommer återkomma till många gånger.

UPPDATERING: Nu finns det en riktigt fin recension i DN men läs inte sista stycket om du inte vill ha slutet spoilat för dig. Nej, detta är ingen deckare men åtminstone jag gillade att få pussla ihop detta så att säga tillsammans med Uusma. Jag hade inte blivit glad om jag fått det förstört.

4 kommentarer:

  1. Vilken fin recension, du väcker absolut min nyfikenhet! Ska kika efter den på bokmässan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vad roligt att du blev nyfiken, hoppas du hittar den.

      Radera
  2. Jag kan varmt rekommendera Grenna Museum - Andréexpeditionen - Polarcenter. Här får du ta del av den spännande historien, se kläderna och utrustningen med mera.//sportigajenny (som kanske är lite partisk, då jag jobbar på Gränna Turistbyrå som delar lokal med museet)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle väldigt gärna vilja besöka det museet, Uusma berättar om det i den här boken och det låter fantastiskt intressant. Tyvärr bor jag en bit bort men så fort jag är i krokarna så kommer jag ta tillfället i akt. Det kan du lita på.

      Radera