torsdag 20 september 2012

Kulla-Gullas sommarlov, av Martha Sandwall-Bergström

Gulla är hemma på Höje för sommarlovet och med sig har hon Tant Emily, klasskamraterna Irene och Lycka, samt fänrik Ivan som kommer för att hjälpa den åldrande Patron Sylvester med att hålla ordning på gården. Ivans benhårda attityd till de fattiga torparna och arbetarna på herrgården får helt motsatt resultat än det han väntar sig och speciellt drabbad blir familjen på Heden där Viktorias oförmåga att hålla tyst inför orättvisor slår ner på henne och barnen. På herrgården läser Emily artiklar om uppror och revolution i andra länder och piskar snabbt upp en stämning som innebär skada för dem alla.
Det här är också en av de böckerna i serien som gör mig frustande arg, när överklassen från staden totalt krockar med verkligheten på Höje. Jag vill ruska dem, skrika åt dem, örfila dem tills det går in i deras snäva själar att även fattiga är människor. Att det inte går att ”jobba hårdare” när man redan sliter tolv timmar om dagen på bruket och sedan måste ta hand om de egna åkrarna och hushållet när man utmattad ramlar hem sent på kvällen. För man står obevekligt på Gullas sida, liksom hon kan man inte glömma de fattiga åren på Kulla. Det är riktigt fint skrivet, jag faller rakt i fällan och engagerar mig långt mer än jag trodde att jag skulle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar