onsdag 11 juli 2012

Miljökapitalisterna, av Carl Hall

Det är riktigt roligt att Booked erbjuder smygläsning av så olika böcker hela tiden, det här är andra gången jag fått röra mig utanför min bekvämlighetszon. Miljökapitalisterna beskrivs så här på Adlibris:

Miljökapitalisterna är de svenska entreprenörer som tjänar miljardbelopp och samtidigt räddar vår planet. De har tidigt sett att det vi kallar miljöproblem också är världshistoriens största affärsmöjlighet. I den här boken får du läsa om deras historier och vad som gjort dem framgångsrika.

Jag gillar människor som vill, försöker och verkligen lyckas göra något för miljön och då många tecken visar på att vi kan vara på god väg att använda slut på våra resurser så behövs dessa miljöarbetare. Under många år ansågs man lite flummig när man källsorterade, återvann och förespråkade jordens bästa, folk tog en för en hippie. Tack och lov ändrades det på nittiotalet men ändå känns det som att Miljökapitalisterna fortfarande försöker locka folk från det gamla tankesättet genom att säga: kom igen, du kan tjäna pengar på det! Som om det vore det enda sättet att få folk engagerade, att locka med rikedom. Eller är det bara jag som får dåliga vibbar och har en felaktig uppfattning av ordet "kapitalist"? Boken är indelad i tre delar: Världens största affärsmöjlighet, Tio trender - Affärsmöjligheterna och entreprenörerna, Hur tar vi vara på möjligheterna? Mycket är riktigt intressant, det är sprängfyllt med otroliga fakta som man ooh-ar och aha-ar över och det är roligt att läsa om smarta lösningar. Men ändå får jag ofta en känsla av att de försöker sälja mig något. Miljökapitalisterna är för de verkligt insatta och för de som själva har planer på att starta eget eller utvecka ny produkt inom branschen, men för mig blev den mest en parentes i mitt läsande. Måttligt intressant men inte så mycket mer än så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar