lördag 7 juli 2012

En mening som skulle leda fram till bokstaven J*

Har haft mina ögon på Och i Wienerwald står träden kvar av Elisabeth Åsbrink sedan den fick Augustpriset förra året och när jag nyligen såg att den kommit i pocket så uppgraderades den till en given sommarbok. När jag sedan läste Breakfast Book Club's otroliga recension så gick jag ut och köpte den på en gång. Har bara läst sjuttio sidor av ca trehundra men är helt stum av den ohyggliga historien och det vackra språket. Hur kunde jag vänta så länge på att köpa den här? Och på vägen hem igår tog jag en tur förbi SF-bokhandeln där jag plockade upp Pandemonium av Lauren Oliver, fortsättningen på Delirium.


*Citat från Och i Wienerwald står träden kvar, syftar på meningen "Det bästa vore om medverkan från tysk sida kunde påräknas" och handlar om Sveriges inblandning i att Nazityskland började märka alla judar med ett J.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar