onsdag 20 juni 2012

Två autister, en ensam tonåring och något om miljön

Veckans bokskörd.

Thinking in Pictures, My Life With Autism av Temple Grandin.
Första meningarna: I think in pictures. Words are like a second language to me. I translate both spoken and written words into full-color movies, complete with sound, which run like a VCR tape in my head. (Och jag tänker omedelbart, va, gör inte alla det?)

Animals in Translation, The Woman Who Thinks Like a Cow av Temple Grandin och Catherine Johnson. Fantastisk titel.

Jellicoe Road av Melina Marchetta. Har tänkt läsa den här länge men var först anti för att den var så hyllad och sen ville jag spara den tills jag verkligen behöver den. Men nu har Fiktiviteter övertygat mig att läsa den omedelbums och så behöver jag lite comfort reading i allmänhet. Är grymt peppad! Men även irriterad på den klisterlapp med reklam för LiveIt som de satt på framsidan, den går inte att ta bort utan att sabba omslaget. Morr.

Miljökapitalisterna av Carl Hall. Var fantastiskt snabb när mailet från Booked kom i måndags, svarade innan det hunnit gå en minut! Kanske måste jag sluta se på dessa mail som personliga utmaningar vilka triggar min i vanliga fall sömniga tävlingsinstinkt... Jaja, boken har hur som helst undertiteln: Hur svenska entreprenörer tjänar miljarder på att rädda vår planet. Den är strax över 120 sidor och låter intressant.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar