måndag 4 juni 2012

Jag väntar under mossan, av Amanda Hellberg


Trettonåriga Tilda ska under föräldrarnas Norge-kryssning bo hos sin morfar i hans stuga långt ifrån allt på den svenska landsbygden. För trettio år sedan försvann Tildas mormor spårlöst från den lilla byn och nu när Tilda installerar sig så inser hon snart att allt inte står rätt till. Vilka är egentligen de få men skygga grannarna, varför känner sig Tilda iakttagen och vad är det för fel på den lilla badsjön?

Jag väntar under mossan är fullproppad med alla varianter av oknytt som befolkar de nordiska nätterna, vi har Näcken, alver, vittror, feer, mylingar och älvor. Boken har ett riktigt vackert språk och jag blir på riktigt glad över de fina teckningarna som börjar varje kapitel (se exempel nedan) och omslaget är magiskt. Jag har läst Hellbergs tre böcker om Maja Grå för vuxna läsare och även om de varit mer eller mindre obehagliga så har ingen av dem skrämt skiten ur mig såsom Jag väntar under mossan gjorde. Kanske för att jag inte var beredd på hur läskigt det kunde bli i en ungdomsbok? Jag gillar även kärlekshistorien som varken blir för tunn eller för mycket, utan stannar vid precis lagom.  Mycket av det som beskrivs i boken, som morfaderns stuga, den trolska naturen, är även min barndom. Morfar byggde vårt sommarhus under sextiotalet och många av bokens beskrivningar av naturen, nätterna och springet till utedasset är nästan smärtsamt bekanta. Jag gillar det här skarpt!


Andra som läst: Swedish Zombie, Bokhora, BarnbokspratBokmilaskogen

Stort tack till Bonnier Carlsen för recensionsexemplaret!

10 kommentarer:

  1. Vilket sammanträffande - jag postade också precis en recension av denna. ;D Tyvärr tyckte jag inte att den var lika bra. Den tappade mycket av sin trolska stämning och läskighet på slutet, som mest kändes som en koncentrerad parodi på "Cirkeln". Men naturbeskrivningarna var fina!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, den tappade lite mot slutet, det håller jag med om. Men som helhet tyckte jag den var fantastisk. Jag slukade boken hur snabbt som helst.

      Radera
    2. Och jag läste båda era recensioner.. ;) Får väl ta och läsa den själv för att avgöra om den är bra eller ej ;) hihi

      Radera
    3. Du får nog ta och göra det. :-) Jag har läst väldigt blandade recensioner angående den här boken även om de allra flesta har varit åt det positiva hållet.

      Radera
  2. Omslaget är både mysigt och rysligt på samma gång, riktigt snyggt! Jag gillar ju oknytt och sådant så jag borde gilla den här boken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Omslaget är jättefint! :-) Och gillar du oknytt så är det här verkligen en bok för dig.

      Radera
  3. Börjar verkligen klia i fingrarna nu, måste beställa och läsa denna snart!

    SvaraRadera
  4. Väldigt pepp på den här!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår det! Det är många som gillat den här boken.

      Radera