tisdag 17 januari 2012

Döda flickors dans, av Rachel Caine

Det här är del två i serien med Vampyrerna i Morganville.

Jag vet inte riktigt hur mycket jag ska avslöja om handlingen då allt hänger så tätt ihop, det är lätt att säga för mycket. Men Claires tidigare osäkra existens i Glashuset är nu mer permanent och äventyret bokstavligen rasar vidare. Shanes pappa dyker upp i staden tillsammans med sitt mc-gäng och allt blir om möjligt ännu mer otrevligt än tidigare. Jag är glad att jag hade tvåan hemma för när den första boken slutade mitt i en spännande scen reste jag mig med ett tjut och rusade fram till högen med olästa böcker för att rafsa fram Döda flickors dans och fortsatte läsa praktiskt taget ståendes mitt på vardagsrumsgolvet. Så där får man nästan inte göra! Det finns inte många tillfällen att hämta andan i den här boken, actionscenerna avlöser varandra i en strid ström och kanske, bara kanske, blir det lite för mycket. Det skulle behövas små öar av lugn när man kan lugna ner hjärtat och smälta allt, detta var väldigt bra gjort i första boken men saknas här.

Jag berömde kärleksscenerna redan i den första boken och det blir faktiskt bara bättre och bättre. Håller med Swedish Zombie om att Shane är väldigt mycket mer återhållsam än vad jag trodde var möjligt av en artonårig kille, allt verkligen glöder av kåthet ibland. Men jag gissar att det hänger ihop med det jag skrev om Glashuset, nämligen att de tre artonåringarna får stå för något slags Voice of Reason som faktiskt fungerar då målgruppen för böckerna är i de yngre tonåren. En tretton- eller fjortonåring sväljer nog det bättre än vad jag gör då en artonåring i deras värld är vuxen. Och samtidigt så är hångelscenerna helt perfekta för som jag minns så var man i den åldern som böckerna riktar sig inte alltid helt redo att läsa om detaljerat sex men gärna det som leder fram till det. Stort beröm till författaren som vågar skriva om vilka hormonslavar tonåringar är! Måtte vågen av kyska amerikanska ungdomsböcker vara över.

Någonstans i mitten av boken fick jag en liten lässvacka. Jag tänkte att nyhetens behag gått över men tji fick jag, hade inte mer än tänkt den tanken förrän jag återigen knappt kunde släppa boken. Händelsen som boken har fått sitt namn ifrån är otrolig, som en blandning mellan en collegeskräckrulle och informationsfilm om vad man absolut inte bör göra när man är en sextonåring på fest med äldre killar. Att vampyrerna nu också börjar bli lite mer nyanserade är spännande, det bådar gott. Måste jag börja läsa vuxenböcker nu igen eller får jag rusa iväg till SF-bokhandeln (ett tilltag som aldrig är bra för min plånbok) och köpa fler Morganvilleböcker på engelska redan idag efter jobbet?

Stort tack till Styxx Fantasy för recensionsexemplaret!

6 kommentarer:

  1. I den här takten har du snart läst alla 12. Eller 15 vad det var. Bra skrivet, Ela!Jag håller nog med dig i det mesta. Kättja kan Caine verkligen skildra. För det heter väl "kättja" och inte "kåthet" om vi ska vara petiga, eller?

    Det enda jag egentligen inte gillade alls var grejen med mc-töntarna. Osannolikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Och ja, snart har jag nog plöjt alla.. Kunde inte hålla mig utan svängde givetvis förbi SF-bokhandeln och köpte bok 3 och 4 på vägen hem. Hittar "kåthet" i SAOL så jag tänker köra på det. :-) "Kättja" låter för gammaldags för Claire.

      Haha, mc-töntarna var en bra beskrivning.

      Radera
  2. Är det i SAOL? Perkele, jag är verkligen en dinosaur! Säkert får man skriva "söndrig" nu för tiden också. Hm hm hm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, you and me both. :-)

      PS: "Söndrig" finns där också...

      Radera
  3. Vill man inte vänta på de svenska översättningarna? Annars matchar inte böckerna varandra i bokhyllan samt att de svenska är ju så mycket finare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det vill man ju. Egentligen. :-) Det är svårt det där, för jag vill fortsätta läsa NU men också vänta in de finare svenska omslagen som kommer matcha varandra i bokhyllan. Eftersom jag nu uppenbarligen fortsatt på engelska så får jag nog lov att göra både och... Tålamod är inte min starka sida.

      Radera