tisdag 4 oktober 2011

Legenden om Morwhayle – Häxmästaren, av Peter Bergting

Uppdaterat! Spoilervarning i kommentarerna.

När jag börjar läsa så hör jag nästan Astrid Lindgren i huvudet för Peter Bergtings bok utspelar sig verkligen i ”lägereldarnas tid” men Legenden om Morwhayle utspelar sig även under musköternas, drakarnas och orobouzernas tid. Jag håller med Swedish Zombie och Shitzo-Cookie's Bokblogg om att den här boken absolut inte känns som något för enbart nio- till tolvåringar, vilket är rekommendationen. Är själv trettiosex och har haft fantastiskt roligt när jag läst, den känns mer avancerad än andra böcker för samma åldersgrupp (jag fick till och med slå upp ett ord jag inte förstod) så jag hoppas att läsare i alla åldrar hittar den här pärlan för det är den värd.

Arteil Krill har vuxit upp i staden Gopnyk tillsammans med sin pappa, för tio år sedan försvann hans tvillingsyster Malda under mystiska omständigheter och trots att Arteil försökt få veta vad som hände så vet han praktiskt taget ingenting. Men så en dag står hon i hans sovrum dit hon kommit genom en portal som gömt sig bakom en garderob och snart befinner sig Arteil på andra sidan havet, i staden Morwhayle, där ett rasande äventyr sveper med de båda syskonen.

Huvudpersonen Arteil är en underbar liten antihjälte som jag gissar kommer växa ännu mer under de kommande böckerna. Han är förd bakom ljuset, lite fyrkantig och aningslös och det är väldigt svårt att lista ut vem han verkligen kan lita på, flera gånger ändrar jag mig om just detta. Och sedan tillbaka igen.

Gorgobestor blängde ilsket på Arteil som klumpigt hasade sig nedför drakens rygg, tappade taget och ograciöst föll till marken.

Tvillingsystern Malda är däremot tuff och mer självständig efter att ha fått klara sig själv i mycket större utsträckning. Även hon är mycket lätt att tycka om och identifiera sig med. Och den snarstuckna draken Gorgobestor, hur kan man inte gilla honom? I boken finns flertalet underbara teckningar som förhöjer läsupplevelsen, jag fick kämpa för att inte bläddra framåt i förväg för att kika på dem (kanske är jag egentligen nio till tolv år ändå?)

För många år sedan beställde jag en affisch av Peter Bergting, den har sedan dess hängt på min vardagsrumsvägg. Fast den bär med sig en gnutta dåligt samvete för jag betalade aldrig för den… Mailade några gånger och bad om kontonummer men fick det aldrig, eller om jag på något sätt missförstod. Tar därför tillfället i akt att be Peter (om du läser detta!) om ursäkt för att du aldrig fick pengar för en av mina mest älskade tavlor. Ge mig ett kontonummer så löser jag det redan idag.


Uppdaterat! Spoilervarning i kommentarerna.

12 kommentarer:

  1. Miriam: Jag gillade den verkligen. :-)

    SvaraRadera
  2. Gorgobestor är verkligen drakarnas drake!

    Angående affischen så moahahaha, inte fan ska du betala den NU?

    SvaraRadera
  3. Swedish Zombie: Visst är han!

    Och angående tavlan, jo det kan jag visst det. :-) Försöka hur som helst, för jag har på riktigt haft dåligt samvete över det.

    SvaraRadera
  4. Du får bjuda på en kopp kaffe vid tillfälle istället ;-)

    SvaraRadera
  5. Peter: Det gör jag mer än gärna. Kan till och med slänga in ett bakverk! :-)

    SvaraRadera
  6. Åh, jag visste väl att det skulle sluta så här mesigt!

    Peter, skicka nu en faktura med ränta och hot om HA!

    Ela, säg att du vägrar betala tills han återupplivat Gorgobestor!!

    SvaraRadera
  7. Bad zombie! Down boy. ;-)

    Och nu får jag nog lägga in en spoilervarning. :-)

    SvaraRadera
  8. Haha, det gör absolut ingenting. :-)

    SvaraRadera
  9. Jaaaa kan han inte göra den! Så himla ledsen över Gorgo :(

    SvaraRadera
  10. Miriam: Håller med er båda. Bring back Gorgo!

    SvaraRadera