måndag 30 maj 2011

Att släpa runt på tre böcker

Ingenting blir färdigläst just nu utan det blir mest småduttar här och där. I min handväska finns just nu: Harry Potter And The Philosopher’s Stone, All My Friends Are Superheroes och A Game of Thrones. Alla tre lite sådär halvlästa. Men av någon anledning så kan jag inte med att lämna någon av dem hemma, jag gillar att kunna byta bok beroende på sinnesstämning och hur mycket lästid jag har framför mig. En lång stund på pendeltåget: A Game of Thrones. Två stationer med tunnelbanan: All My Friends Are Superheroes. Lunchrasten: Harry Potter. Tröstar mig med att alla är på engelska och att det bådar gott inför juni (se föregående inlägg). Dock måste jag köpa en ny handväska då låset gick sönder av boktyngden.

Är ni bra på att läsa flera böcker samtidigt eller är det en åt gången som gäller?

6 kommentarer:

  1. Jag känner igen mig, släpar också runt på en hel hög med böcker för det mesta. Det ÄR svårt att veta vad man kommer att bli sugen att läsa och dessutom skiftar det ju också, precis som du skriver. Fullt normalt enligt mig, men också lite småirriterande att inte kunna fokusera på en bok åt gången och få den utläst någon gång...

    SvaraRadera
  2. läsplatta kanske inte är så dumt...

    SvaraRadera
  3. Helena: Exakt, det är ju det där med att det tar längre tid innan man får något utläst som är problemet. Och att väskorna går sönder.. Men skönt att höra att jag inte är ensam. :-)

    SvaraRadera
  4. Hannele: Jag har, mycket motvilligt, börjat att fundera på en läsplatta. Det bär emot och jag kommer att få höra en del "vad var det jag sa" när jag väl köper (och älskar) en. Men jag har väldigt svårt att släppa min romantiserade syn på den fysiska pappersboken.

    SvaraRadera
  5. Du är inte ensam =)

    Just nu läser jag: ”Jag, robot” (skönt med lite korta noveller, har gärna en novellsamling vid sidan av "vanlig" läsning), ”En vampyrs bekännelser” (som jag läser hemma hos pojkvännen), ”Exodus” (hemma) och ”Equal Rites” ( blev sugen på att försöka mig på Terry Pratchett på eng då min pojkväns kollektivkompis hade ett gäng av honom i bokhyllan)….

    Men har inte fastnat för någon av dom riktigt tyvärr, alla går relativt segt, en bra bok läser jag ut på en dag, dessa är segare..

    SvaraRadera
  6. Miriam: Att ha en novellsamling vid sidan av all annan läsning är en väldigt bra idé. Det är ofta jag också har det så. En kortare avslutande historia brukar ofta vara perfekt mellan böcker, eller om man behöver en nystart.

    Terry Pratchett har jag funderat på många gånger om det kanske skulle vara något för mig, men än så länge har jag inte tagit mig för att försöka. Berätta gärna hur det går med den!

    SvaraRadera